Posts tonen met het label eten. Alle posts tonen
Posts tonen met het label eten. Alle posts tonen

Zelf gazpacho maken

Met weer een hittegolf voor de deur, is het hoog tijd om aan de koude soep te gaan. Gazpacho is een koude Spaanse tomatensoep boordevol rauwe groenten. Dus niet alleen lekker, maar ook nog super gezond! Het is een makkelijk recept en ideaal als het te warm is om de oven of het fornuis aan te zetten. 



Zelf lemon curd maken (in de magnetron)

Lemon curd vind ik erg lekker; fris zuur en zoetig tegelijk😍 Alleen zo´n hele pot kopen, vind ik dan weer zo overdreven. Die blijft dan eeuwig in de koelkast staan te verpieteren. Ik dacht dat het ingewikkeld zou zijn om lemon curd te maken, maar het blijkt simpel te zijn als je maar een magnetron in huis hebt. En, omdat je het zelf maakt, kan je de hoeveelheden aanpassen van het recept en blijf je niet opgescheept zitten met een grote pot lemon curd. Want zoveel lemon curd tegelijkertijd gebruik ik nou ook weer niet!




Zelf (Spaanse) vanille vla maken

De Spaanse variant op vanillevla heten "natillas". Tot voor kort maakte ik de natillas nog uit een zakje. Maar ik heb nu een goed basisrecept gevonden waarmee ik snel wat natilla of crema catalana klaar kan maken als toetje en wat maar zelden mislukt. Met gewoon basisproducten zoals eieren, melk en suiker. Er komt geen zakje meer aan te pas!




Zelf bitterkoekjes maken

Sinds kort heb ik meer ruimte in mijn koffer om meer spullen (lees: eten!) mee te nemen uit Nederland. Eén van de dingen die ik altijd meenam uit Nederland, kan ik namelijk doorstrepen. Want wat blijkt: dit is gewoon heel simpel om zelf te maken met maar 4 ingrediënten. Wie had dat gedacht?!



Zelf kruidkoek maken


Alles met kaneel, ik lust er wel koek van! Mijn favoriete ontbijt is een plak kruidkoek van dit recept: een stevige koek die heerlijk ruikt en nog lekkerder smaakt met een smeuïge bite. Lekker voor bij een kop koffie of, in mijn geval, een kop warme thee.  En extra fijn: net als met alle andere recepten met kaneel en van die lekkere koekkruiden, gaat je huis er zo heerlijk door ruiken wanneer de kruidkoek in de oven staat.


Zelf popcorn maken

Ik geef het eerlijk toe: ook ík heb wel eens naar de magnetronversie van popcorn gegrepen omdat dat toch wel heel erg makkelijk is. Maar sinds ik (alweer jaren geleden) deze manier van popcorn maken heb ontdekt, is er bij mij geen "supermarkt popcorn" meer ingekomen. Zo zelf popcorn maken is veel lekkerder en ook nog een stuk goedkoper!



Zelf verse lasagne bladen maken

Afgelopen week had ik opeens ontzettende zin in lasagne. Ik had alles in huis alleen...je raadt het al: geen lasagne vellen in huis! Normaal ligt er altijd wel een aangebroken pakje lasagne bladen in de keukenkast (want zo vaak maak ik niet lasagne) maar nu ik ze nodig had, lag er niets. Toch maar even gegoogled, en wat bleek, helemaal niet zo ingewikkeld om zelf verse lasagne te maken. En dat allemaal zónder pastamachine!


Zelf brownies maken

Deze "emergency brownies" naar een recept van Nigella zijn perfect om snel op tafel te zetten als nagerecht met een bolletje vanilleijs voor het kerstdiner of de nieuwjaarslunch. Ik maak ze het hele jaar door als ik zin heb in iets zoets bij de thee en er niets te snaaien valt in huis ;). De ingrediënten heb ik standaard in mijn keukenkast en binnen 20 minuten staan deze brownies (nog een beetje warm!) op tafel.


Zelf borstplaat maken


Sinterklaas is alweer in aantocht... En hoewel hij hier in Spanje het land uit is (naar de kinderen in Nederland natuurlijk!), had ik zin in Sinterklaas snoepgoed. Hier worden de dagen ook korter en met 5 december in de nabijheid, moest ik opeens aan borstplaat denken. Al héél lang niet meer gegeten en aangezien ik écht heel zoet ben geweest dit jaar, vond ik dat ik ook wel iets lekkers in mijn schoen verdient had en besloot ik mij te wagen aan een recept voor borstplaat.



Zelf amandelspijs maken

Het is binnenkort weer Pasen en dan wordt er weer paasbrood gebakken. Nu vind ik paasbrood best wel lekker, maar het lekkerst vind ik het toch met een beetje extra vulling. Heerlijk met zo´n vulling van amandelspijs erin. Nóg lekkerder is het als je die amandelspijs zelf hebt gemaakt van echte amandelen en niet van melige, witte bonen ;)




Zelf frambozenijs maken (zonder ijsmachine)

Ik weet het: hartje winter en dan een ijsje gaan maken, je zult me voor gek verklaren! Tóch hoop ik je over te kunnen halen om zelf ook lekker vruchtenijs te fabriceren. Het is heel erg lekker en snel en eenvoudig te maken. Met maar 3 ingrediënten én ... zonder ijsmachine!


Zelf mugcake maken

Het was hier vandaag druilerig herfstweer. Tijd voor een warme mugcake! Mocht je het verschijnsel "mugcake" nog niet kennen, dan kun je nu meteen kennismaken en het zelf uitproberen. Binnen 5 minuten heb je er al eentje gemaakt (en opgegeten!).



Zelf yoghurtcake maken (mét olie, zonder roomboter)

Het eerste "Spaanse" recept dat ik ooit heb geleerd, komt van de oma van mijn man. En komende van een oma, wat kan dat anders zijn dan een recept voor cake ("bizcocho"). Het leukste is dat er geen weegschaal aan te pas hoeft te komen, hoe simpel is dat...?!

Zelf perzik-ananasjam maken

Experimenten pakken soms goed en soms fout uit. Dit experiment waarbij ik ananas en perzik combineerde voor het maken van een jam, pakte goed én lekker uit. Een verrassend frisse combinatie!


Zelf champignonsoep maken

Verse soep zelf maken is simpel en lekker. Van restjes verse groenten heb je zo een soepje gebrouwen. Eigenlijk moest ik dat wat vaker doen..



Zelf wilde groene asperges plukken

Het zal wel een typisch Nederlands trekje van mij zijn: als iets gratis is, smaakt het dubbel zo lekker. Zo ook met de wilde groene asperges die ik tijdens mijn ochtendwandeling met de hond heb geplukt. Het seizoen van de groene asperges is maar kort en daar moeten we dus volop van genieten.



Zelf pesto maken

Binnenkort is het weer tijd om basilicum te zaaien. Elk jaar bewaar ik de zaadjes van de plant en in het vroege voorjaar zaai ik deze weer uit. De basilicum is heerlijk om pesto van te maken. Voor op de pizza of in de pasta...


Zelf paté van kippenlevertjes maken

Paté maken klonk mij altijd heel ingewikkeld in de oren. Een vleesmassa ingepakt in spek, wat dan ook nog au bain marie in de oven moest garen, leek mij maar een hoop gedoe. Groot was mijn verbazing dat het ook anders kan: met een pak boter, wat levertjes en zónder oven, kun je een lekkere paté op tafel zetten.





Zelf gedroogde kerstomaatjes maken

Ik ben helemaal gek op zongedroogde tomaatjes! Eindelijk heb ik nu een makkelijke manier gevonden om zelf kerstomaatjes te drogen zonder zon...én zonder de oven urenlang te gebruiken.





Zelf sesamkoekjes maken

Vroeger was ik fan van de sesamcrunch koekjes van Zonnatura. En wat blijkt: de sesamkoekjes zijn super makkelijk én snel zelf te maken. Zonder te bakken en in 5 minuutjes klaar...wie had dat gedacht?!