Posts tonen met het label wildpluk. Alle posts tonen
Posts tonen met het label wildpluk. Alle posts tonen

Zelf lavendelsiroop maken

De eerste hittegolf is alweer gearriveerd in Spanje. Om veel water te blijven drinken, is het wel eens lekker om voor de afwisseling "water met een smaakje" te drinken. Heel lekker is siroop van vlierbloesem, maar deze heb ik helaas niet in de tuin staan. Wat er wel in de tuin stond, was lavendel. En het toeval wil dat je daar ook hele lekkere siroop van kunt maken...



Zelf een paardenbloemslinger met lichtjes maken

De laatste dagen was ik, bijna obsessief, bezig met paardenbloemen 🙈. Elke dag even spieken of de knoppen al tot paardenbloempluisbollen (goed woord voor Scrabble!) waren omgetoverd en afgelopen vrijdag was het zover: alle pluizenbollen waren tevoorschijn gekomen. Snel de lichtjes aan en nu kan ik genieten van een mooie paardenbloemslinger mét lichtjes.




Zelf knutselen met droogbloemen

Ik geniet volop van alle bloemen die, nu het volop lenteweer is, verschijnen in het landschap. De mooiste bloemen zou ik wel willen bewaren om voor eeuwig te bewonderen. En dat kan ook gewoon! Op de ouderwetse manier, zoals mijn moeder het ook al deed: met een bloemenpers of een dik boek💮



Zelf haar conditioner maken van azijn



Ik heb altijd problemen gehad met "gewone" shampoos en conditioners. Op een bepaald moment was de jeuk aan mijn hoofdhuid zó erg, dat ik zelfs een tijdje ben gestopt met het gebruik van shampoo en geprobeerd heb om "no-poo" te gaan. In goed nederlands: geen shampoo, alleen je haar wassen met water. Dit was geen succes (no comment ;)! Maar wat ik wel aan deze "no-poo" routine heb overgehouden, is het gebruik van azijn als conditioner voor je haren. Dit was namelijk wél een succes :) Mijn haar werd er zacht en glanzend van, én ... zonder klitten.


Zelf hoestsiroop maken

Het griepseizoen is weer begonnen. Om goed voorbereid te zijn op gesnotter en gehoest, besloot ik vandaag een taakje te doen dat ik al lang op mijn todo-lijstje had staan: hoestsiroop maken van tijm. Tijm is bekend om zijn slijmoplossend effect en wordt veel gebruikt in keel- en hoestpastilles en dranken. Dus na het plukken van tijm op een van mijn wandelingen met de hond vond ik het hoog tijd om hoest siroop te maken met als hoofdingrediënt tijm.


Zelf salie smudge sticks maken

De herfst is in aantocht, dat merk je meteen aan een frissere wind die hier waait in de bergen. Ik heb vandaag nog een rondje tuin gedaan om te kijken wat er nog te oogsten viel en kwam terug met een mandje vol kruiden: citroenverbena, lavendel, laurier, rozemarijn, thijm en vooral veel salie. Zo kwam ik op het idee om ook eens een frisse wind binnenshuis te laten waaien en er smudge sticks van te maken!


Zelf smudge salie sticks maken

Zelf wilde groene asperges plukken

Het zal wel een typisch Nederlands trekje van mij zijn: als iets gratis is, smaakt het dubbel zo lekker. Zo ook met de wilde groene asperges die ik tijdens mijn ochtendwandeling met de hond heb geplukt. Het seizoen van de groene asperges is maar kort en daar moeten we dus volop van genieten.



Zelf vlierbessenjam maken

Ik was vandaag een beetje snotterig en heb maar eens (naast de zakdoeken :) de vlierbessenjam uit de voorraadkast getrokken. Waarom? Ik had gehoord dat het goed tegen een verkoudheid helpt en was natuurlijk van plan om dat eens zelf uit te proberen!


Zelf mousserende wijn maken van vlierbloesem

Een hele tijd geleden heb ik in een aflevering van River Cottage iets bijzonders gezien wat mij bij is gebleven: het maken van een mousserende wijn van vlierbloesem. Het was een heel simpel recept en zo te zien was het openen van de flessen wijn net zo spectaculair als het openen van een fles champagne! Dus je begrijpt dat ik dat ook een keer wou proberen :)


Zelf likeur maken: Pacharan / Sleedoornlikeur

Iets wat redelijk makkelijk te doen is, is zelf je eigen likeur maken. Het enige wat je nodig hebt is (meestal) fruit of kruiden en alcohol! Daarnaast is wat geduld ook altijd handig, want vaak moet je brouwsel een aantal maanden staan voordat het te drinken is en de naam likeur waardig is.