Goed boek voor zelf voorzienend leven

Omdat het vandaag de dag van het boek is, een aanbeveling op boekengebied. In Spanje wordt deze boekendag nationaal gevierd. Traditie is om een boek kado te doen aan de man en een roos voor de vrouw, maar allebei mag natuurlijk ook gewoon :)



John Seymour - Complete book of selfsufficiency

Mijn aanbeveling is een boek van John Seymour en heeft als originele titel: "the complete book of self-sufficiency".  Het boek is een echte klassieker, ik geef het toe. Het is geschreven in de jaren 70, maar het is echt een perfect naslagwerk voor mensen met groene vingers of mensen die zelf voorzienend willen leven. Zoals je op de foto ziet, heb ik het boek in het Spaans. In het Nederlands heet het "Leven van het land" en is te koop bij Bol (rechtstreekse link naar het boek). Mocht je Engels goed genoeg zijn, dan raad ik je aan om het origineel te kopen op bv. Amazon (rechtstreekse link naar het boek) dan ben je een stuk goedkoper uit dan met de Nederlandse versie. Ook tweedehands op Bol.com kun je het boek soms vinden.

Het boek legt uit hoe je een moestuin kunt aanleggen (voor een stuk grond van 0,5 hectare en 2 hectare), hoe je dieren kunt onderhouden / jagen op je stuk land, op welke manier je energie kunt opwekken en hoe je zelf dingen kunt fabriceren. Vele malen heb ik dit boek geraadpleegd. Vaak legt het zaken niet helemaal in detail uit, maar geeft het genoeg handvaten om je verder op weg te helpen. En echt elk onderwerp wat je maar kunt bedenken, wordt in het boek beschreven.

Ik zou zeggen: pluk een roos en koop een boek! Je bent nog net op tijd voor de wereldboekendag dit jaar ;)