Zelf mandarijnen marmelade maken

Hier aan de Costa del Azahar (kust van de sinaasappelbloesem) ontbreekt het niet aan de sinaasappel- en mandarijnbomen. Het mandarijnen seizoen is alweer bijna afgelopen, maar ik had nog een hele zak met mandarijnen liggen die heerlijk zoet waren. Omdat ik al zag aankomen dat we niet alles op konden eten, besloot ik om een gedeelte van de mandarijnen te gebruiken om marmelade te maken.



Ik houd niet zo van zoete marmelade, liever dat er een beetje pit inzit (niet letterlijk natuurlijk!). Vandaar dat ik ook nog citroen en sinaasappel wou toevoegen. Het moest een beetje zoals sinaasappelmarmelade worden, maar dan zonder al te grote schilletjes erin.

Recept mandarijnen jam / marmelade

De ingredienten die ik heb gebruikt zijn:


  • 2 kilo mandarijnen (1,2 kilo sap)
  • 2 sinaasappels
  • 1 citroen
  • geraspte schil van 2 sinaasappels
  • geraspte schil van 1 citroen
  • geraspte schil van 2 mandarijnen
  • 600 gr rietsuiker
  • 1 vanillestokje
  • 2 zakjes marmello


Zelf mandarijnen jam maken

Eerst heb ik met een grove rasp de schil van de sinaasappels en citroen geraspt. De 2 mandarijnen heb ik eerst geschild en daarna in kleine reepjes gesneden. De schil was te fijn om zo te kunnen raspen. Daarna al het fruit uitgeperst en het sap gewogen. In totaal was het 1,2 kilo. Ik weeg het om zo te bepalen hoeveel suiker ik later moet toevoegen. 


Het sap en de schilletjes voeg je bij elkaar in een pan en brengt het aan de kook. Ik voeg een opengesneden vanillestokje toe voor wat extra smaak. Na ongeveer een kwartier kijk je even of de schilletjes al zacht zijn geworden. Wanneer deze zacht zijn, kun je de suiker en marmello toevoegen.

Aangezien ik niet van al te zoete jam hou, voeg ik de helft in rietsuiker toe. In dit geval dus de helft van 1,2 kilo, is 600 gr suiker. De marmello meng ik eerst met de suiker, alvorens alles toe te voegen aan het kokende sap met schilletjes. Ik laat het nog 1 á 2 minuten doorkoken en dan haal ik het van het vuur af.


De schilletjes vind ik erg grof en nu is het moment om met de staafmixer heel even de jam te mengen. Ah, nog wel even het vanillestokje eruit halen en het binnenste eruit schrapen en terug bij de jam doen! De schilletjes met de staafmixer wat fijner snijden. Héél eventjes maar! Er zitten dus nog wel stukjes schil in de jam / marmelade, maar nét iets minder storend dan in echte sinaasappelmarmelade.

Steriliseren van de jampotten

Nu kan de marmelade in de jampotjes gegoten worden. De jampotjes was ik van te voren in de vaatwasser op 70 graden. Ik calculeer het zo in, dat de potjes nog warm zijn uit de vaatwasser, wanneer de jam klaar is om in de potjes te worden gegoten. Zo is er geen al te groot warmteverschil en springen ze niet kapot als de warme jam er ingaat. Ook zet ik de potjes op een schone theedoek en niet direct op de het koude aanrecht.

Ik vul de jampotten bijna tot aan de rand. Mochten er druppels aan de rand zitten, dan maak ik deze eerst schoon met keukenpapier, voordat ik de deksel erop draai. Eénmaal de deksel erop? Dan kunnen de potjes omgekeerd worden. De jam drukt zo de laatste lucht eruit en na 20 minuten heb je je eigen lang houdbare mandarijnenjam!

Wil je eens ander beleg proberen? Probeer dan eens zelf hazelnootpasta te maken. Oók lekker ;)