Zelf lavendel oogsten en drogen

Vandaag is het heerlijk weer en ben ik in de tuin bezig geweest. De lavendel is deze week flink uitgegroeid en nu vroeg ik mij eigenlijk af wanneer ik deze kan oogsten om te drogen. Ik heb dus even op internet gesnuffeld en ja hoor: de lavendel wordt geoogst wanneer er 2 bloemetjes uitgekomen zijn en de rest nog niet! Ik dus snel lavendelbloemetjes geoogst, want het merendeel was al zover.

Lavendel stekken
Op dit moment heb ik 4 lavendel struiken; de oogst is dus nog niet heel erg groot. Maar sinds ik heb ontdekt dat het eigenlijk heel makkelijk is om nieuwe lavendelplanten te kweken, komen er steeds meer lavendel planten bij. Wanneer ik de lavendel snoei, na de bloei, steek ik gewoon wat van de gesnoeide takken in de grond en al snel heb je er dan een nieuwe lavendelplant bij!

Lavendel snoeien
Lavendel moet je 2 keer snoeien om de struik een beetje compact te houden. Wat bij mij een keer mis is gegaan, is dat ik de struik te diep had gesnoeid, helemaal op het oude, droge hout. Toen heeft het een hele tijd geduurd voordat de struik (gelukkig!) weer opnieuw scheuten had aangemaakt. Hier op dit filmpje wordt goed uitgelegd hoe de wintersnoei en zomersnoei moet gebeuren.

Verschillende soorten lavendel
De vier belangrijkste soorten lavendel zijn:


- espliego (latijnse naam: lavandula spica): - licht stimulerend





- lavendel (latijnse naam: lavandula angustifolia): - rustgevend


- lavendin (latijse naam: lavandula x intermedia): kruising die meer olie oplevert dan de normale lavendel

- lavandula stoechas: voornamelijk voor decoratie (sorry: geen fotootje, want deze heb ik niet in mijn tuin staan!)

Geneeskrachtige eigenschappen van lavendel

Lavendel werkt rustgevend of stimulerend, afhankelijk van welke soort lavendel je gebruikt. Wél belangrijk dus om goed te kijken met welke soort lavendel je te maken hebt. Hier in Spanje wordt het verschil aangegeven in de gewone naam: alle lavendel wat rustgevend is, wordt als "lavanda" benoemd en de stimulerende lavendelsoort heet hier "espliego". Espliego (lavandula spica) groeit hier in het wild en is te herkennen aan de dicht op elkaar groeiende bloemetjes en het feit dat er 3 bloemgedeeltes groeien aan elke steel.

Wat kun je doen met lavendel?

Voor culinaire toepassingen kun je lavendelsuiker of lavendelsiroop maken. Voor aromatherapie (voor een lekker geurend bad bijvoorbeeld) kun je lavendelolie maken.

Mijn favoriete kruidenthee is met lavendel (het recept staat in dit artikel), dus je kunt het kruid ook drogen voor kruidenthee. Ook leuk is om een eau de cologne met lavendel te maken en super simpel. Ik voeg gewoon flink wat lavendel aan pure alcohol toe in een flesje. Na een paar weken de lavendel eruit zeven en je hebt een heerlijk geurwatertje.

Waar lavendel vooral om bekend is, is haar heerlijke geur. Om de kleren lekker te laten ruiken, kun je een linnenkastzakje maken met o.a. lavendelbloemen erin. Aan het mengsel kun je ook nog gedroogde rozenblaadjes, kaneel en kruidnagelen toevoegen.

Lavendel voor kanaries

Wie óók van de lavendel hier genieten, zijn mijn kanaries. Zo nu en dan leg ik een paar stengeltjes op de kooi. De kanaries vliegen er meteen op af om de bloemknopjes eruit te pikken. Men zegt dat het kalmerend werkt bij het verwisselen van de veren en dat het ook nog eens bloedluis en ander gespuis weghoudt.

Kan nooit kwaad en het ruikt heerlijk!