Zelf wasmiddel maken met gebruikte olijfolie

Hier in Spanje heb ik ontdekt dat je zeep kunt maken van .... olie! Ik was zeer verbaasd toen ik hier een keer over een marktje liep en daar hele mooie, witte zeep zag liggen in een kraampje. Toen ik vroeg wat voor een zeep het was, bleek dat het zeep was om kleren te wassen en dat het gemaakt was van gebruikte olijfolie. Ja, echt waar! Wordt al eeuwen gedaan hier in Spanje, en ik had er nog nooit van gehoord :)



Zeep maken met gebruikte olie

Dus éénmaal thuisgekomen, ben ik meteen olijfolie gaan opsparen waarin ik gefrituurd had. Al gauw had ik een literfles vol (het gaat snel hier!). Maakt niet uit of er vis, vlees of frietjes ingemaakt zijn, je kunt het gewoon goed zeven en dan in een fles bewaren.

Ik heb al heel wat recepten van internet voor wasmiddel geprobeerd, maar dit recept voor zeep is wel het makkelijkst en het wast prima!

Zelfgemaakte zeep voor de wasmachine maken

  • 0,75 liter (on)gebruikte olijfolie
  • 0,5 liter water
  • 125 gr korreltjes gootsteenontstopper (niet met "metalige· stukjes er doorheen!)
  • 2 schepjes wasmiddelpoeder (optioneel: voor de geur)



Water in een grote plastic emmer doen en daar de gootsteenontstopper bijdoen. Goed ventileren en handschoenen aan (en beschermbril op). Kijk uit, want het water wordt erg warm, en van de damp die eraf komt moet je niets inademen!! Het handigst is het om het gewoon buiten te doen.
Roeren met een houten lepel. Laat het een beetje afkoelen en doe er dan de olijfolie bij (als er geen damp meer afkomt).


Nu kun je of heeeeel lang roeren met een houten spatel, of (zoals ik doe) een electrische mixer gebruiken. Scheelt weer wat tijd!
Op een gegeven moment wordt het mengsel wit, ondoorzichtig. Dan kun je 2 schepjes wasmiddelpoeder toevoegen (ik doe dat omdat er dan een lekker geurtje aan de zeep zit).


 Als het een beetje mayonaise-achtige dikte heeft kun je het in een vorm gieten om het te laten drogen/rijpen.


Ik gebruik als vorm een houten, rechthoekig wijnkistje waar ik bakpapier inleg. Je laat de zeep hard worden en zodra je het in blokken kunt snijden kun je dat doen.


 Dan gaat het drogen wat sneller. Wel nog met handschoenen aanpakken, want het duurt zo´n maand voordat je het echt kunt gebruiken en de gootsteenontstopper niet meer schadelijk is.

Wanneer ik een was doe, doe ik een stukje zeep in een netje (zo´n netje voor bh´s of panty´s). En dit netje leg ik bij de kleren in de wasmachine. De zeep lost in z´n geheel op tijdens de was.

Zo kun je je bakolie recyclen en hoef je geen wasmiddel te kopen. Het kan ook met zonnebloemolie. Perfect toch?

ps. Heb je nog meer schoon te maken en wil je dat op een simpele en meer milieuvriendelijke manier doen? Lees dan mijn andere artikel over zelf schoonmaakmiddelen maken.