Zelf gezichtscrème maken (met aloë vera)

Na veel uitproberen eindelijk gelukt om een gezichtscrème te maken waar ik blij van word. Graag deel ik met jullie het recept...


Zelf gezichtscrème maken


De laatste tijd hoor je steeds meer over microplastic. Toen ik zag dat mijn favoriete gezichtscrème ook plastic bestanddelen had, ging ik op zoek naar een alternatief. En je begrijpt het al, dat ging ik natuurlijk ZELF fabriceren! 

Nu is dat nog een hele uitdaging heb ik gemerkt. Ten eerste moeten de bestanddelen van de crème goed mengen anders wordt het een klonterig geheel en scheidt de olie zich na een tijdje van de vloeistof. Ten tweede is het ook wel fijn om een crème wat langer te kunnen bewaren. Ook dat was even zoeken. Vitamine E blijkt een prima conserveermiddel te zijn. Ten derde moest het een crème worden zonder rotzooi. Volgens het principe: "Wat je op je huid smeert, moet je ook kunnen eten".

Het resultaat is deze (bijna) eetbare crème geworden. Er zitten alleen ingrediënten in die (redelijk) makkelijk te verkrijgen zijn. Want simpel om te maken, moet het natuurlijk ook zijn!

Recept crème met aloe vera



Snijd eerst het blad van de aloë vera af. Deze kun je rechtop in een glas zetten, zodat het gele sap (wat we NIET in de crème willen hebben) uit het blad kan stromen.



Smelt de kokosolie en bijenwas au-bain-marie. Als de was en olie helemaal zijn gesmolten, kun je de amandelolie toevoegen.



Giet alle oliën en vetten in de blender, Terwijl dit mengsel afkoelt kun je de aloë vera schoonmaken. Snijd de groene schil eraf en schraap de transparante, slijmerige gel uit het blad (met een mesje of lepel).


Met de staafmixer maal je de slijmerige pulp fijn. Het gaat nogal schuimen, dus het beste is om het even te laten staan alvorens de benodigde hoeveelheid af te meten.



Meng het water, vitamine E en glycerine met de aloë vera gel. Als het gesmolten vet voldoende is gestold, zet je de blender op de minimale stand.



Nu giet je beetje voor beetje het aloë vera mengsel bij de oliën en blijf 5 minuten stevig kloppen om te voorkomen dat water en olie gaan schiften. Er zal dan een romige massa ontstaan. Zo nu en dan even langs de wanden schrapen om de al gestolde vetten weer bij de crème te voegen.



Doe de crème in een schone pot en sluit deze goed af. Je kunt de crème  in de koelkast of buiten de koelkast bewaren als het geen hartje zomer is.

De gezichtscrème gebruik ik als nachtcrème aangezien het een redelijk vette crème is. Als dagcrème werkt dat minder goed, want de huid gaat dan erg glanzen. Ook is het een prima bodymilk of handencrème. Het zal je verbazen hoe zacht je huid ervan wordt.

Smeer ze!