Zelf lavendel geurzakje maken

Ik had nog gedroogde lavendel liggen van het afgelopen seizoen en het leek mij leuk om daar een aantal geurzakjes voor tussen de kleding van te maken. Alleen....dan wel geurzakjes zonder dat daar de naaimachine aan te pas hoeft te komen!



Wat te doen met gedroogde lavendel?


Ik heb al eerder een artikel geschreven over lavendel. Daarin kwam aan bod hoe de lavendel te stekken, te snoeien en te oogsten. Eenmaal geoogst wat kun je dan doen met al die gedroogde lavendel? Behalve dat je er heerlijke kruidenthee van kunt maken, kun je het ook voor geurzakjes gebruiken om in de kledingkast te leggen.



Zoom maken zonder naaimachine

Zoals je misschien al hebt begrepen: ik ben geen held wat betreft het gebruiken van de naaimachine. Ik hoef er alleen maar naar te kijken of het spoeltje loopt al vast! Gelukkig dat er strijkband bestaat (ook wel zoomband of vlieseline genoemd). Dit is echt speciaal voor mensen zoals ik uitgevonden. Je legt een stukje band op de stof waar de zoom moet komen, vouwt de stof dubbel en strijkt het vast. Dat is alles! Perfect dus om te gebruiken voor het maken van de zakjes voor de gedroogde lavendel.

Inhoud voor geurzakjes maken




In de geurzakjes kun je van alles stoppen, zolang het maar lekker ruikt. Ik gebruik voor de inhoud van de geurzakjes twee soorten lavendel: espliego en  gewone lavendel (meer uitleg over espliego en lavendel, vind je in mijn artikel over lavendel). Daarnaast heb ik er ook nog rijst bij gedaan, die ik eerst met een beetje lavendelolie heb besprenkeld. Dan gaat de kledingkast extra lekker ruiken straks!

Zelf geurzakjes voor lavendel maken

Voor de geurzakjes heb je een stukje stof nodig. Het liefst linnen, katoen of jute. Wat ook erg mooi is om te gebruiken zijn oude kanten zakdoeken. Deze had ik helaas niet voorradig; ik heb stof gebruikt van een oud katoenen overhemd.



Van de stof knip je een rechthoekig stuk waar je, tot de helft, zoomband voor afknipt. Leg de stukjes zoomband elk aan één zijkant van de stof. De stof vouw je dubbel en strijkt de zoomband vast.


Het zoomband voorkomt ook dat de stof verder gaat rafelen. Je kunt nu de zoom bijknippen zodat de stof mooi recht is afgeknipt, zonder rafels. Draai nu het zakje binnenstebuiten en daar heb je al een geurzakje!


Nu kunnen we het geurzakje vullen met het mengsel van lavendel en rijst. Daarna met een stukje lint het zakje dichtbinden. En klaar is het zakje, om je kledingkast lekker te laten geuren!