Zelf vijgenjam maken


Het vijgenseizoen is weer aangebroken. Dit jaar niet zo heel veel vijgen, maar toch voldoende om de voorraadkast met een paar potjes jam aan te vullen.



Ik heb in het verleden al vijgenjam puur gemaakt (enkel vijgen en suiker),  vijgenjam met walnoten en vijgenjam met kruiden en port. Voor vandaag stond een andere variant op de agenda: met citroen en kruiden. Ik had het recept op Vinexfarmer gezien en aangezien ik wel van jam houd met een beetje pit, leek mij dit een lekkere combinatie. Hieronder mijn, iets aangepaste, recept.

Vijgenjam met citroenstukjes, kaneel en kruidnagel


1000 gr. vijgen (ik heb witte en paarse gebruikt)
1 kaneelstokje
4 kruidnagels
1 citroen (hele kleine stukjes schil en sap)
500 gr. suiker 1:2
zakje marmello



 De hele vijgen (met schil en al) pureren met de staafmixer en 30 min. pruttelend laten koken, samen met het kaneelstokje en de kruidnagels. Dan de suiker, zakje marmello en de, in heel kleine stukjes gesneden, citroen met het sap erbij doen en nog 5 min. laten koken. De kruidnagels en het kaneelstokje verwijderen en de jampotjes vullen.

Gerechten met verse vijgen


Mocht je ook omkomen in de verse vijgen dan hieronder mijn favoriete combinaties met verse vijgen:


  • salade met geitenkaas, verse vijgen en walnoten (met dressing van olijfolie, azijn balsamico, honing en mosterd erover)
  • griekse yoghurt met verse vijgen en honing
  • tapas van verse vijgen, meloen, stukjes kaas en plakjes iberische ham


Voordat ik het vergeet nog een foto van onze kuikentjes: "Hepie en Hepie". Alweer 2 weken oud en ah, wat zijn ze lief ;)



p.s. potje jam voor wie mij al weet te vertellen welke Hepie haan of hen is!