Zelf schoonmaakmiddel maken

Zoek de verschillen ;) :

Voor:

Na:




En? Gezien hoe mijn schoonmaakkast is "opgeschoond"? De foto´s zijn van het gootsteenkastje waarin ik mijn schoonmaakspullen bewaar. De eerste foto is een jaar geleden gemaakt en de tweede foto is hoe het er nu onder mijn gootsteen uitziet.

Zelf goedkoop schoonmaken

Na het zien van een uitzending van Kassa Groen om zelf goedkoop je eigen schoonmaakmiddelen te maken, besloot ik dat het tijd was voor een grote schoonmaak...van mijn schoonmaakmiddelen!! Ik had eigenlijk een beetje hekel gekregen aan de chemische troep die ik nodig had om mijn huis schoon te houden en zag dat het ook anders kon. Dat moest ik natuurlijk uitproberen!

Alle recepten kun je vinden op het blog van Lana: Leesvoer.

Na 1 jaar van experimenteren met de schoonmaakmiddelen, geef ik hier een kort overzicht van de schoonmaakmiddelen waar ik nú nog gebruik van maak.

In een ander artikel kun je zien hoe ik mijn eigen wasmiddel voor de wasmachine van gebruikte olijfolie maak.

Mijn absolute favoriet: de schoonmaakspray voor de badkamer

Op de website van Lana wordt het als glasreiniger gebruikt. Maar ik gebruik het als algemene badkamerreiniger. Vooral de gootsteen en glazen douchewand is er blij mee :)




Om het te maken meng je een 1/2 deel azijn met een 1/2 deel water. Daarna een paar drupjes afwasmiddel erbij en het is klaar om in een sproeifles te gieten. Deze spray maakt echt supergoed schoon; vooral die vervelende kalkaanslag op de douchewand verdwijnt er heel gemakkelijk mee!

Mijn tweede favoriet: baking soda als schuurmiddel

Om het aanrecht van mijn keuken schoon te maken gebruik ik baking soda. Ik strooi de soda uit over het marmeren oppervlak en daarna spuit ik het een beetje nat met water gemengd met een paar druppeltjes afwasmiddel (of de "all purpose spray" van Lana). Dan werkt het als een soort schuurmiddel en het marmer wordt er "glanzend" schoon van. Ook strooi ik het een beetje uit over de electrische kookplaten en geef die zo ook meteen een schoonmaakbeurt.




Ook werkt het heel goed als ovenreiniger. Je maakt een papje van baking soda met water en dit smeer je uit over de vieze ovenruit. Je laat het een flinke tijd inwerken en daarna schraap je de baking soda en het vuil zo weg!

Alle soda die je weghaalt en door de gootsteen gooit, kun je dubbel gebruiken. Spoel het nog niet weg met water maar giet er eerst azijn over. Even laten "uitbruisen" en dan met water wegspoelen. Heb je ook meteen de gootsteen ontstopt ;)

Onverwachte schoonmaaktruck: olie om RVS mee te laten glimmen

Voor mijn roestvrijstalen afzuigkap gebruik ik olie om het weer te laten glimmen. Raar hé: olie om olie weg te halen? Maar goed: het werkt en dat is het belangrijkste! Ik doe een beetje olie op een keukenpapiertje en veeg alle vette aanslag weg. Daarna veeg ik alle overtollige olie weg met een stuk schoon keukenpapier. Scheelt weer heel veel schoonmaakmiddel!

Zeep om de vloer schoon te maken


De allesreiniger van Lana gebruik ik om de tegelvloer mee schoon te maken. Het is een soort groene zeep gemaakt van 40 gram geraspte marseille zeep opgelost in 2,5 liter warm water. Je laat het even koken en daarna ongeveer 1 a 2 dagen laten staan. Nadat je het net hebt gemaakt is het heel erg dun/vloeibaar, maar dit dikt in naarmate de tijd verstrijkt. Na de rustperiode meng ik het nog even goed met de mixer, zodat het mooi vloeibaar is. 

Je maakt per keer 2,5 liter, dus daar kun je flink mee poetsen voor een hele tijd. Voor een sopje voor de vloer, meng je een beetje van de vloeibare zeep in een emmer warm water.

Kukident voor de wc en azijn voor de vaatwasser

Nog twee extra tips, die niet op de site van Lana staan, maar waar ik wel dankbaar gebruik van maak bij het schoonmaken:
  • Om aanslag in de wc pot te lijf te gaan, gooi ik zo nu en dan een gebitsreinigingstablet (bv. kukident/polident) in de wc. Laat het een nachtje staan en daarna gewoon wegspoelen met een beetje water.
  • In plaats van glansmiddel voor de vaatwasser, gebruik ik nu azijn. Waar je normaal glansmiddel ingiet in de vaatwasser, giet je nu een beetje azijn. Werkt even goed!
Blij dat ik mijn leven weer een beetje meer "versimpeld" heb. Opgeruimd staat netjes :)