Zelf hazelnootpasta maken

Laatst had ik een hele zak vol met hazelnoten van iemand gekregen. Nou, hartstikke mooi natuurlijk, maar ... uh...wat moest ik nu met zoveel hazelnoten? Het enige wat ik kon bedenken was: hazelnoten + melk + cacao = NUTELLA!

hazelnootpasta

Dus snel op zoek gegaan naar recepten op internet. Recepten genoeg, maar niet allemaal even lekker of smeuïg. Uiteindelijk zijn twee recepten mijn "kookboekje" ingegaan.

Eén recept lijkt erg op de hazelnootpasta die je koopt in de supermarkt (lees: Nutella :) maar met minder suiker. Het andere recept is een soort volwassene versie van de Nutella: smaakt heerlijk naar pure hazelnoot en chocolade.

hazelnoten

Voordat je kunt beginnen, moeten de hazelnoten nog even gekraakt worden. Ik doe dat buiten met een steen. Lekker primitief en gaat hartstikke snel. Met een notenkraker ben ik veel langer bezig, en zoveel geduld heb ik niet!

Schilletjes verwijderen van de hazelnoten en roosteren


Daarna ga je de hazelnoten roosteren. Dit komt de smaak ten goede én het is dan heel makkelijk om de schilletjes te verwijderen. Verwarm de oven voor op 180 graden. Leg de hazelnoten op de bakplaat en rooster ze gedurende 8 - 10 minuten lichtbruin. Let goed op dat de hazelnoten niet te donker worden, dan zijn ze veel te bitter.
geroosterde hazelnoten

 Laat ze een beetje afkoelen. Ik doe daarna mijn ovenwanten aan en veeg dan zo de schilletjes van de hazelnoten af door ze een beetje heen en weer te bewegen over de bakplaat. Je kunt ze ook in een dicht bakje schudden, dan komt het schilletje ook los.

 Recept om Nutella zelf te maken


Het eerste recept komt van eten-en-drinken.infonu.nl Ik ga het hier niet herhalen, want het wordt allemaal prima uitgelegd op de site. Dit is de hazelnootpasta die het meest op nutella lijkt.
Ik heb ´m gemaakt met honing (in het recept staat "eventueel"). De hazelnootpasta moet echt in de koelkast bewaard worden, dan houdt ie ook de goede dikte om op brood te worden gesmeerd.
Nadeel is dat de hazelnootpasta maar een beperkte houdbaarheid heeft, dus snel opeten!
Hieronder nog twee fotootjes die het recept verduidelijken:
recept nutella

De hazelnoten moeten heel fijn worden gemalen. Ik doe ze eerst in de koffiemolen (electrisch) en daarna met de staafmixer.
hazelnootpasta diy

 Uiteindelijk komt er olie vrij uit de hazelnoten en dan wordt het zoals op de foto hierboven. Je kunt het ook minder fijn doen, als je het lekker vind om stukjes hazelnoot in de pasta te houden.
Recept om zelf hazelnootpasta te maken

Het tweede recept komt van americastestkitchenfeed.com Via de link kun je ook de video zien. Hier zitten lekker veel hazelnoten in en pure cacao ipv. chocolade. De hazelnootpasta krijgt daardoor een lekkere pure smaak. Let wel: het lijkt dus niet op Nutella, maar het is wel een heerlijke hazelnootpasta in de meest pure zin van het woord!

 200 gram hazelnoten
 100 gram poedersuiker
 35 gram cacaopoeder
 2 eetlepels zonnebloemolie (of hazelnootolie, als je dat in huis hebt!)
 1 theelepel vanille-extract
 kwart theelepel zout

Maal de hazelnoten fijn. Blijf zolang doorgaan totdat alle olie uit de hazelnoten loskomt en het een mooie gladde saus wordt. Voeg de rest van ingredienten toe en meng het goed door elkaar. En klaar is je "Nutella de Luxe"!
Hieronder zie je de twee potjes Nutella: de lichte is het eerste recept en de donkere, het tweede recept.


nutella en hazelnootpasta