Zelf mousserende wijn maken van vlierbloesem

Een hele tijd geleden heb ik in een aflevering van River Cottage iets bijzonders gezien wat mij bij is gebleven: het maken van een mousserende wijn van vlierbloesem. Het was een heel simpel recept en zo te zien was het openen van de flessen wijn net zo spectaculair als het openen van een fles champagne! Dus je begrijpt dat ik dat ook een keer wou proberen :)



Het enige probleem was om een vlier te vinden. Hier in Spanje is het oud gebruik om een vlier vlakbij het huis te planten, aangezien het slechte geesten zou weren en als bliksemafleider zou werken. Helaas wordt dit niet meer veel gedaan. Echt in het wild zijn de struiken niet te vinden, alleen nog op plekken waar voorheen een huis heeft gestaan.

Hoe champagne maken van vlierbloesem?


Op mijn eigen stuk grond heb ik er eentje gestekt (met een tak van een grote vlier), maar deze had nog maar 3 kleine bloemetjes, dus daar kwam ik niet ver mee. Die heb ik maar bewaard voor een kopje thee! Na veel gezoek heb ik bloesem kunnen plukken bij een kennis die een grote vlier had staan. Let erop dat je bij het plukken niet te veel schudt met de bloemen. Het is het stuifmeel dat voor de gisting zorgt, dus zorg dat je daar niet teveel van verliest.

In het boek van Seymour stond een recept dat ik een beetje heb gemixt met het recept van River Cottage:

Ingredienten voor vlierbloesemwijn:

  • 17 bloesems van de vlier
  • 650 witte suiker
  • 2 citroenen:  citroensap en de citroenschil (zonder het witte gedeelte)
  • 2 eetlepels witte wijnazijn
  • 4,5 liter water

Een gedeelte van het water een beetje warm maken om daarna al het suiker erin op te lossen. Dan het suikerwater bij het gewone water voegen. De rest van de ingredienten in het water en 24 uur afgedekt laten staan op een lauwe plaats. Daarna filteren en in de flessen gieten.

Ontploffingsgevaar!


Ik heb zelf flessen van mineraalwater gebruikt. Een aantal zijn gesprongen door de gasvorming tijdens het gistingsproces. Ik denk dat het beter is om het bv. in plastic frisdrankflessen te gieten. Doordat deze van plastic zijn, kun je zien of ze "op ontploffen" staan en dan een beetje gas laten ontsnappen gedurende het "rijpen", om zo te voorkomen dat ze knappen (zoals bij een gedeelte van mijn glazen flessen is gebeurd!).




Zoals je begrijpt is het een "explosief" mengsel. Na 2 weken kun je de champagne koelen en opdrinken. De smaak is een beetje zoetige, mousserende bloemenwijn. Heel bijzonder is natuurlijk dat de fles ploft als je hem openmaakt; geeft een beetje feestelijk gevoel! Het heeft maar een beperkte houdbaarheid dus je moet wel een beetje doordrinken (je hebt ong. 1 maand) of  wat van de flessen weggeven... Proost!

*Update: Hier nog een link naar heel veel andere recepten met vlierbloesem.