Zelf speelgoed maken voor je puppy

Sinds kort hebben we een puppy in huis rondlopen. Om je puppy bezig te houden, kun je heel goed zelf speeltjes maken voor de hond. Hier geef ik een voorbeeld van het maken van een flostouw. Veel beter dan dat de pup er met je sokken vandoor gaat ;)




Zelf een speeltje maken voor de hond

Mijn pup lag nu toevallig even lekker te slapen, maar normaal gesproken loopt zij rond te sjouwen met sokken, papiertjes, stukjes hout; alles wat er op haar weg komt, moet even op gekauwd worden. Het was dus hoog tijd om een speeltje voor de hond te maken!

Mijn vorige hond heeft jaren plezier gehad van een zogenaamd "flostouw" of "tug touw": een geknoopt touw waar flink mee gespeeld kan worden zonder snel kapot te gaan ... Perfect voor een jonge pup dus.

Hoe maak je een stevig flostouw?

Een flostouw kun je maken van verschillende materialen: stukjes fleece in repen geknipt of van touw. Aangezien ik nog veel macramé touw had liggen, heb ik voor het laatste gekozen.

Daarnaast zijn er ook nog verschillende manieren om het touw in elkaar te knopen: je kunt het vlechten of echt knopen.

Mijn eerste versie van een flostouw bestond uit 3 lange stukken touw die ik in elkaar had gevlochten. Deze lag helaas binnen de kortste tijd weer uit elkaar. De tweede versie is een stuk steviger, dus dit is dan ook de versie die ik hieronder heb beschreven.

Een flostouw knopen voor de hond


Eerst heb ik 4 lange stukken touw geknipt; elk zo´n 1 meter lang. Afhankelijk van de grootte van de hond, kun je langere of kortere stukken touw nemen om zo het speeltje langer of korter te maken.


Deze 4 touwen knoop je aan elkaar met één grote knoop. 


Daarna leg je ze in een kruisvorm uit elkaar.


Het knopen van het touw lijkt ingewikkeld, maar in dit filmpje op youtube wordt het heel goed uitgelegd (veel beter dan ik het zou kunnen uitleggen met foto´s!). Na een paar keer dezelfde knoop te hebben gemaakt, zul je merken dat het eigenlijk heel eenvoudig is. 



Wanneer het tugtouw lang genoeg is, leg je er een knoop in aan het uiteinde en knipt de draadjes af.


En nu dan maar de slapende pup wakker maken....met een nieuw speeltje!





Goedgekeurd... zo te zien ;)

p.s. Mocht het knopen van het touw je te ingewikkeld lijken, dan hier nog een link naar de gevlochten versie van een flostouw.