Zelf een vogelbadje maken (van druiventakken)

Het is lente en het vogelbad mag weer geopend worden! Wat, geen vogelbad? Geen nood, uit wat takken en een oude schotel maak je een mooi vogelbadje voor in de tuin ...





Hoewel vogels wel eens van mijn sla snoepen in de moestuin en de kersenboom plunderen als ze de kans krijgen, maken ze zich zo nu en dan ook wel nuttig. Menige slak en rups hebben hun ondergang gevonden in de maag van mijn gevederde vrienden! Om te zorgen dat ze mijn tuin blijven bezoeken en voor wat vermakelijk schouwspel zorgen, leek het mij leuk om een vogelbadje te maken. Water is in de zomer hier schaars en hard nodig om de vogels hun dagelijkse bad te gunnen.

Zelf een krans maken van druiventakken


Ik heb een mooi, eenvoudig vogelbadje gezien op internet: een schotel die simpelweg rustte op een krans, opgehangen aan een touw. Een schotel is makkelijk maar een krans heb ik niet zo één, twee drie voor handen. Na wat rondgezocht te hebben op internet, blijkt dat je een krans kunt maken van druiventakken of wilgentakken. De druivelaar heb ik alweer een tijdje geleden gesnoeid, maar de takken liggen nog bij het haardhout.






De takken zijn supermakkelijk te buigen en in elkaar te weven. Het is zelfs niet nodig om de takken bij elkaar te houden met touw. Het enige waar je op moet letten is dat de schotel goed past in de krans. Nu nog een beetje bijknippen en een touwtje er omheen knopen. Ik heb twee stukjes raffiatouw genomen en deze aan elkaar geknoopt. Water erin, wat tijmbloemetjes voor de feestelijkheid ... en het "badderseizoen" is geopend!