Zelf een plantenbak maken

Iedereen die een tuin heeft (balkon trouwens ook!) kent dat wel: je komt altijd grote plantenbakken tekort. Bij mij is dat ook zo het geval. Wat blijkt: van een oude handdoek en cement kun je een prima plantenbak maken!



Een cementen plantenbak zelf maken



Ik had laatst cement over van een ander project en herinnerde mij dat ik iets op internet had gezien met doeken en cement om een plantenbak te maken. Wat je nodig hebt voor dit project is cement, oude (hand)doeken, een krukje of grote bloempot en water.




De handdoeken maak je redelijk nat en wring je daarna beetje uit. Zo wordt het cement beter opgenomen. Je dompelt ze flink onder in het cement en hang ze over een, met plastic bekleed, krukje of grote bloempot. Ik heb de potten een flinke tijd laten drogen, zo´n 3 weken. Daarna heb ik voorzichtig het plastic verwijderd en een mooie, grote plantenbak is het resultaat.


Ik had pas mooie cyclamen gekocht die prima in de plantenbak passen.


 De link waar ik de plantenbakken had gezien, heb ik nog eens opgezocht: the hypertufagardner.com. Achteraf blijkt dat zij de plantenbak maakt van iets dat "hypertufa" wordt genoemd. Het lijkt een iets lichter mengsel te zijn dan dat van mij.

Voor de duidelijkheid: ik heb "gewoon" cement gemaakt (cement, water en grof zand)! Daar is de plantenbak ook prima mee gelukt.