Zelf een kerstkrans maken

Het hele huis was deze dagen al helemaal in kerstsfeer gebracht, maar aan mijn deur hing nog geen kerstkrans. Maar geen nood: door een spaghetti te omwikkelen met zpaghetti kun je een hele mooie krans maken! Simpel toch....?



Consuminderen met kerst



Deze kerst was ik van plan om helemaal niets, maar dan ook NIETS aan kerstdecoratie te kopen. Bij alles wat in de winkels lag, dacht ik eigenlijk: dat kan ik zelf ook wel maken. En trouwens: thuis lag nog een hele doos met van alles en nog wat aan decoratie. Dus deze kerstkrans is ook helemaal gemaakt van spullen die ik al had liggen: niets gekocht :)

Krans  maken van een "pool noodle"


Op Pinterest kwam ik het idee tegen om van een "pool noodle" (hier ook wel "spaghetti" genoemd) een kerstkrans te maken. Een pool noodle/spaghetti is een soort buis van schuim die door veel kinderen wordt gebruikt om op te drijven in het zwembad. In de kelder had ik er nog eentje liggen van vorige zomer, die eigenlijk al te oud was om nog te gebruiken voor de volgende zomer. Je buigt de noodle voorzichtig tot de uiteinden elkaar raken en daar wikkel je dan stevig plakband omheen.


Zpaghetti voor de spaghetti


De krans kun je omwikkelen met repen stof, jute of met touw. De krans zou je ook met dennengroen kunnen versieren i.p.v. omwikkelen met stof. Het schuim van de "noodle" leent zich uitstekend voor het insteken van groen of bloemen.

Ik heb ervoor gekozen om de krans met "yarn"/"zpaghetti" te versieren. Dit kun je zelf maken van een oud t-shirt of hoeslaken.


Wanneer je begint met omwikkelen, knoop je het uiteinde niet vast, maar laat je het loshangen. Pas als je de hele krans hebt omwikkelt, knoop je de uiteindjes aan elkaar. Hier maak je dan een mooi strik of lus van, waar je de krans later aan kan ophangen.


En nu het leukste: het versieren van de krans. Ik had nog wat kerstmannetjes liggen (bedankt, mam!) en een zilveren ster. Dat was eigenlijk al genoeg.


De krans kun je makkelijk aan de deur bevestigen door aan de binnenkant een haakje op z´n kop te bevestigen. Zo blijft de krans mooi hangen!


Als je het met een transparant draadje doet, zoals ik hier heb gedaan, zie je helemaal niets meer van de bevestiging.



Mooi hé?!