Zelf kruidenmix maken

Ik weet niet hoe het met jullie kruidenkastje gesteld is, maar de mijne zit bomvol! Ook vaak met kruiden die de houdbaarheidsdatum ruim gepasseerd zijn. Zonde toch?! Nu heb ik, volgens mij, DE perfecte manier ontdekt om mijn kruidenkast eens een flinke opruimbeurt te geven en toch alle kruiden te gebruiken!





Vol kruidenkastje


Ik ben de potjes eens gaan tellen: maar liefst 21 stuks! Gelukkig kun je gedroogde kruiden nog lang tot ná de houdbaarheidsdatum nog gebruiken!


Kant-en-klare kruidenmixen zelf maken


Een tijdje geleden was ik op zoek naar een recept voor speculaaskruiden, een kruidenmix die hier in Spanje niet te verkrijgen is en kwam ik opeens op een goed idee (al zeg ik het zelf!). Waarom de  losse kruiden niet gebruiken om zelf kruidenmixen te maken? Nog een blik in mijn kruidenkast en daar lagen alle kant-en-klaar gekochte kruidenmixen: voor fajitas, pasta, shoarma, gehakt etc. Een beetje dubbel toch?!


Twee vliegen in één klap: ik gebruik mijn losse kruiden om kruidenmixen te maken én ik hoef geen kant-en-klare kruidenmixen te kopen (die ongetwijfeld vol zitten met teveel zout en onnodige suikers en e-nummers). Eureka!

Recepten kruidenmix


Op internet zijn verschillende sites te vinden met kruidenmixen. Hieronder de twee sites die ik heb gebruikt:




Een aantal kruidenmixen heb ik al gemaakt: een kruidenmix voor fajitas, de speculaaskruiden en gehaktkruiden.


Sommige kruiden moesten fijn worden gemaakt met de vijzel (kruidnagels voor kruidnagelpoeder en het korianderzaad heb ik een beetje geplet).

De recepten voor de kruidenmixen vind je hieronder.

Recept speculaaskruiden*:



  • 30 gram kaneel
  • 10 gram kruidnagelenpoeder
  • 10 gram nootmuskaat
  • 5 gram witte peper
  • 5 gram anijszaad
  • 5 gram korianderzaad


Zelf heb ik nog 5 gram gemberpoeder toegevoegd.

Recept gehaktkruiden*:



  • 1 theelepel zout
  • 2 theelepels gemalen nootmuskaat
  • 2 theelepels gemalen witte peper
  • 1 theelepel paprikapoeder
  • 1 theelepel uienpoeder
  • 1 theelepel gemberpoeder
  • 1 theelepel gemalen koriander
  • 1 theelepel knoflookpoeder
  • eventueel 1/4 theelepel chilipoeder


*bron: http://www.lekkerensimpel.com/

Recept fajitakruiden**:



  • 1 el maizena
  • 2 tl chilipoeder
  • 1 tl zout
  • 1 tl paprikapoeder
  • 1/2 tl uienpoeder
  • 1/2 tl knoflookpoeder
  • 1/4 tl cayennepeper
  • 1/2 tl komijn


**bron:http://happymoneysaver.com/


Ik zou zeggen: duik ook eens in je kruidenkastje en ontdek wat voor een kruidenmixen je kunt maken met de kruiden die je al hebt staan!

Ik heb de smaak in ieder geval goed te pakken. Naar gelang mijn kant-en-klare mixen op raken, zullen er nog meer kruidenmengsels worden gemaakt. Ik ben van plan om nog kipkerriemix, Italiaanse kruiden, paellakruiden (moet nog wachten op mijn saffraan oogst!) en shoarmakruiden te gaan maken...