Zelf passiebloem tinctuur maken

In mijn tuin heb ik ooit eens één passiebloem geplant. Deze doet het zo goed dat ik inmiddels verschillende muren bedekt heb met passiebloem van hetzelfde soort. De plant geeft prachtige bloemen en na de bloei verschijnen de vruchten die bij het vallen op de grond veel stekjes achterlaten. In de winter sterft de plant af. Voordat dit gaat gebeuren, heb ik wat bladeren en bloemen geoogst. Ik gebruik het, gedroogd, voor in de kruidenthee en, vers, voor passiebloem tinctuur.


Passiflora Incarnata voor tinctuur

Voor zowel de tinctuur als de kruidenthee gebruik ik de Passiflora Incarnata. Ik gebruik alles van de struik, behalve de wortels. Dus bladeren, steeltjes en bloemen. De passiebloem heeft een kalmerende werking en kan worden gebruikt bij nervositeit, slapeloosheid en prikkelbaarheid. Komt zo nu en dan wel eens van pas ;)

Tincturen worden op basis van alcohol bereid. De alcohol haalt de ingrediënten uit de kruiden die anders niet vrij zouden komen. De alcohol die je gebruikt moet voor consumptie geschikt zijn. Wodka of jenever is goed hiervoor te gebruiken. Hier in Spanje is Orujo een goedkoop alternatief.

Bereiding van de tinctuur

Ik gebruik een jampot waarin ik de tinctuur bereid. Deze jampot vul ik met de verse delen van de passiebloem (gewassen en in grove stukken geknipt) en overgiet het met de alcohol totdat het potje helemaal vol zit. Even een beetje heen en weer bewegen, zodat de luchtbellen kunnen ontsnappen. En zo nodig, weer aanvullen met alcohol tot aan de rand.


Ik laat de tinctuur ongeveer 3 weken staan op een donkere plaats op kamertemperatuur. Daarna giet ik het door een zeef in een flesje van donker glas (het liefst met een pipet om zo de dosering goed te kunnen bepalen). Zo kan ik het lang bewaren; minstens 2 jaar schijnt het goed te kunnen blijven! 
De werking van een tinctuur is veel sterker dan van een afkooksel of kruidenthee, dus de dosering is ook lager. Ik gebruik als dosering per keer 20 druppels/1 ml en verdun het in een bodempje water, want lekker smaakt het niet!